fredag den 29. maj 2009

Stines 5 hurtige om film

Jeg hedder Stine, er 36 år og nyligt ansat bibliotekar på Sorø Børnebibliotek i et barselsvikariat.
Jeg har altid interesseret mig for film, og har igennem flere år fulgt diverse kurser i filmvidenskab på Folkeuniversitet. Det har dog ligget lidt stille, siden jeg har fået børn. Men jeg følger stadig med i, hvilke film der har premiere igennem anmeldelser, filmprogrammer og alt for sjældne biografture. Det bliver mest til de nyeste børnefilm, men indimellem bliver der tid til at se en film efter eget valg!

Hvad er den sidste film, du har set?
Det må være ”Monsters vs. Aliens” fra Dreamworks. Ganske fantastisk børnefilm, vildt underholdende og tempofyldt og spækket med filmreferencer, så forældrene i biffen også har noget at grine af! Mine drenge var nødt til at stille sig op i biografen og huje højt, så sej var den!

Hvad har været din største filmoplevelse det sidste år?
Der har været flere virkelig gode film de seneste år. Desværre har jeg ikke nået at se alle dem, jeg gerne ville i biografen, men så er det jo skønt, at man kan låne dem på dvd. Det bliver jo aldrig den samme oplevelse som i biografen, hvor man ikke skal tage hensyn til lydstyrke, børn der vågner, telefoner der ringer og andre forstyrrende elementer, men det er bestemt bedre end ingenting. Hvis jeg skal fremhæve en enkelt film, må det blive ”Revolutionary Road” instrueret af Sam Mendes. Den er et imponerende bevis på, at det kan lade sig gøre, at få noget så almindeligt og hverdagsagtigt som problemer i ægteskabet til at blive til stort drama og kunst. Udover at den er helt utrolig velspillet i alle roller, så er dialogen mellem de to hovedroller, Leonardo DiCaprio og Kate Winslet, helt fantastisk velskrevet. Dilemmaer der opstår i ethvert ægteskab, bliver taget op og vendt og drejet på den mest elegante vis. Og man sidder tilbage med en stor lyst til at få det allerbedste ud af sit liv og huske at tale med sin bedre halvdel om, hvad man vil med det...livet altså!

Hvilken film har betydet mest for dig?
Det er jo et umuligt spørgsmål, så jeg tror hellere, jeg vil svare på, hvilken instruktør der har betydet mest...eller instruktører måske...Først og fremmest Alfred Hitchcock pga. hans helt unikke evne til at skabe suspense og uvished hos sit publikum. Han har gjort, at jeg nok aldrig får et sundt og almindeligt forhold til fugle igen! Dernæst, en anden stor fan af Alfred Hitchcock, Martin Scorsese, som kan noget helt specielt med sine film. Ofte er det emner som skyld, skam og ære han kredser om, og så gør han stor brug af symboler på en meget raffineret måde. En anden af mine favoritinstruktører er den australske Baz Luhrmann. Det er et helt andet filmsprog, som er langt mere muntert og farverigt i udtrykket, f.eks. film som ”Strictly Ballroom”, ”Romeo and Juliet” og ”Moulin Rouge”, hvor der er fuld knald på musikken, billedsproget og ironien og ikke mindst en masse referencer til andre filmgenrer og deres virkemidler. Og så er jeg 100% Lars von Trier-fan, og jeg er meget spændt på at se hans nye ”Antichrist”, selv om den lyder ganske styg på mange måder!

Hvilken genre bryder du dig ikke om?
Jeg er faktisk virkelig bred i min filmsmag, så der er ikke en bestemt genre, jeg aldrig ville væl-ge. Men jeg er nok ved være færdig med de dybt forudsigelige ungdoms-kærlighedsfilm...men det har nok lige så meget med min alder at gøre!

Ingen kommentarer: