tirsdag den 27. maj 2008

Hvem er vi?

Vi er nogle faste skribenter på Sorø Biblioteks Blog. De ting vi lægger på bloggen vil af og til være præget af hvad vi hver især interesserer os for, så vi vil gerne fortælle lidt om os selv, vores interesser, smag og læsevaner.

Annette:
Jeg er 34 år, voksenbibliotekar og har arbejdet på Sorø Bibliotek siden 2002. Jeg læser både faglitteratur, skønlitteratur og nordiske krimier. Nogle af de bøger der har gjort størst indtryk på mig er Khaled Hosseinis: ”Drageløberen” og ”Under en brændende sol”. Af faglitteratur har jeg senest læst ”Mens tid er” af Marion Thorning, som er en hjælp til forældre om konfliktløsning. Gode råd, som også kan bruges generelt i kommunikation. Jeg synes, at der er kommet rigtig meget godt dansk musik indenfor de seneste år. Jeg kan godt lide de lidt mere eksperimenterende som Veto og Mikael Simpson, men også det mere afdæmpede såsom Tina Dickow og Marie Frank.

Anne:
Jeg blev ansat på Sorø Bibliotek i 2004, hvor jeg kom fra en stilling som optiker i Kalundborg. Jeg er ansat i HK-gruppen og er primært tilknyttet informationen, derudover varetager jeg sammen med en kollega undervisning i "Internet for begyndere" og "Oprettelse og benyttelse af e-mail". Jeg læser meget og har lige læst Berlinerpoplerne og Eremitkrebsene af Anne B. Ragde, dette med stor fornøjelse. Håndarbejde har min store interesse, især strik og patchwork. Derfor bliver mange håndarbejdsbøger også lånt med hjem.

Elisabeth:
Jeg er voksenbibliotekar, og har været ansat her siden efteråret 2007. Jeg læser rigtig meget og i princippet alt, fra Emily Brontë til Brett Easton Ellis. I øjeblikket bliver det dog mest til krimier/thrillers, og udover min yndling Arne Dahl, er jeg meget glad for Karin Alvtegen og Åsa Larssons bøger. Tegneserier læser jeg også, primært amerikanske hvor Garth Ennis og Frank Miller er nogle af favoritterne. Jeg hører meget musik, nok mest fra den lidt alternative rock-afdeling, bla. er Arcade Fire et stort hit hos mig i øjeblikket. Min yndlingshjemmeside er Last.fm, hvor man kan lave sin egen radiostation, møde andre musikglade og få inspiration til nye musikbekendtskaber.

Ellen:
Jeg har været bibliotekar i 23 år og altid arbejdet i det man kalder et 1-rumsbibliotek. Derfor er jeg vant til at betjene både børn og voksne. Det har også præget mine læsevaner lidt. Jeg foretrækker skønlitteratur. Lige p.t. er det mest spændings- og kriminalromaner jeg læser. Jeg har læst rigtig mange af de nordiske, startede faktisk med Edwardson og Fossum, men der er også nogle gode engelske fx. Cornwell, Walters, Waters, Sandford og Connelly. Jeg har også læst en del historiske romaner og "dameromaner". Fantasy er også en genre jeg har læst rigtig meget af. Lige nu er jeg ved at læse Blomsternes Blod af Anita Amirrezvane. Den foregår i Persien og handler om en ung pige der gerne vil være tæppevæver. Interessant.

Per:
Jeg har været ansat på Sorø Bibliotek siden 1996. Mest i Voksenbiblioteket, men jeg arbejder også i Lokalhistorisk Arkiv og Musikafdelingen. Jeg læser hovedsagelig spændingsbøger og historiske romaner. F.eks. synes jeg Ken Follett’s ”Jordens søjler” og Jan Guillou’s ”Arn-serie” er vældig gode. Andre favoritter er Håkan Nesser’s bøger og ”Vindens skygge” af Carlos Ruiz Zafón.
Musikalsk er jeg til næsten alt andet end hip-hop / rap og heavy. Bedst er dog opera, folkemusik, roots, blues og rock. Det spænder fra mezzosopranen Cecilie Bartoli over Johnny Cash og til Sort Sol og The Raveonettes’ støjrock. Jeg spiller selv guitar og banjo – især countryblues og folk.
Endelig ved jeg noget om it og hjemmesider, efter mange års arbejde med området. Lige fra de første spillekonsoller Commodore 64 til nutidens facebook. Og ellers er der jo ikke noget som en god fodboldkamp!

6 kommentarer:

Karin sagde ...

Hej Sorø.

Hvor flot en blog, fundet ved en tilfældighed.
Jeg er ansat på Biblioteket Grønlands Torv et lokalbibliotek under Aalborg bibliotekerne. Jeg har sammen med min teamleder samt bibliotekets bedste kollega også oprettet en biblioteksblog.
Håber vi har få lidt glæde af at læse hinandens blogge.

Hilsen Karin Bauer

Sorø Bibliotek sagde ...

Hej Karin og tak for svaret. Det er jo altid dejligt at blive fundet og læst. :)

Det er også en meget imponerende blog, I har lavet. Den vil vi bestemt lægge vejen forbi engang imellem.

Mvh.
Elisabeth, Sorø Bibliotek

Irene sagde ...

Hej Sorø
Hvor er det en fin biblioteksblog I har der - den vil jeg da gerne følge:-) Jeg er bibliotekar i Århus(Højbjerg Bibl.) og har fundet Jer via Anne "Mandagspigen".Jeg startede med at blogge via et kursus i 23 ting og er siden fortsat,fordi jeg synes,det er rigtig sjovt.

Sorø Bibliotek sagde ...

Hej Irene
Tak for svaret, det er jo altid rart med komplimenter.
Også sjovt at se din blog!
Mvh.
Annette, Sorø Bibliotek

Hanne Bjørn sagde ...

Hej Sorø.
Rigtig fin blog i har. Også fint med henvisninger til andre bibliotekers blogs. Måske Roskildes Lydsporet http://www.roskildemusikbib.dk/
også kunne finde vej til jeres blog roll.

Sorø Bibliotek sagde ...

Hej Hanne
Tak for komplimentet! Jeg synes også jeres musikblog er god, så vi vil da gerne anbefale den!
VH
Sorø Bibliotek