onsdag den 16. juli 2008

Dorthes tips og idéer til sommerlæsning

Jeg hedder Dorthe Seneka og er ansat på Sorø Bibliotek, hvor jeg både arbejder i afdelingerne i Dianalund og Sorø. En af mine opgaver er bl.a. at klargøre de nye materialer, som indkøbes til biblioteket. En herlig opgave som dog ikke levner tid til fordybelse, men altid kan give god inspiration til senere læsning.

En oplagt sommerlæsning er: Anne B. Ragde "Berlinerpoplerne" og "Eremitkrebsene" Titlerne er de 2 første i en serie formentlig på 3. Bøgerne foregår i Norge og skildrer flere generationer i samme familie og de meget forskellige miljøer, som de hver især færdes i. Lige fra bonden til bedemanden og ikke mindst bøssemiljøet og de fordomme, der er omkring det tema. En masse fortielser kommer for dagen. Nu venter jeg spændt på 3. del…

Hvad læser du for øjeblikket?
Lige i øjeblikket læser jeg Jørn Lunds biografi: Hørt.
En meget underholdende bog, som beskriver 1950’erne på bedste måde i et let tilgængeligt sprog. Mange af de ting, som han beskriver i bogen kan jeg nikke genkendende til, dog ikke selvoplevet, men noget jeg har fået fortalt i min barndom.

Hvilke bøger skal du have med på sommerferie?
I år går min ferie til Sverige og hytten ligger ikke langt fra Selma Lagerlôfs mindestue, så det må blive hendes biografi: Mårbacka. Dels regner jeg da bestemt med at besøge stedet og dels kan det altid give et godt billede af området. Derudover skal Turen går til Sverige også med i kufferten som inspiration til andre udflugter.

Ingen kommentarer: