tirsdag den 16. juli 2013

Elisabeths bogreol (udstilling ophørt)

Jeg hedder Elisabeth og er bibliotekar i voksenudlånet. Nu hvor det er ferietid, bliver jeg ofte spurgt, om jeg kan anbefale en god bog, så nu har jeg samlet en lille udstilling med bøger, jeg har læst gennem årene.

Selvom jeg ikke helt får læst så meget som jeg gerne ville, har jeg alligevel fået tygget mig igennem nogle bøger i årenes løb, og nogle gør jo meget indtryk, og andre kan man knapt huske, når man har læst dem færdigt, selvom man egentlig var godt underholdt så længe man var igang....

Men her følger nogle af favoritterne:

Hvide tænder af Zadie Smith.
Varm skildring af livet i nutidens multikulturelle England, som det leves i den nordlige del af London af familierne Iqbal, Chalfen og Jones med deres meget forskellige baggrund og historie.
Jeg er vild med den måde forfatteren skriver på, hendes beskrivelse af tragikomiske episoder hovedpersonerne kommer ud for, som både er morsomme og rørende.  

Populærmusik i Vittula af Mikael Niemi.
En varm og humoristisk bog om Matti og vennen Niila, der vokser op i det yderste Nordsverige i 1960'erne og 1970'erne og drømmer om at spille rockmusik.
Jeg har en svaghed for morsomme bøger. Denne er en af de sjoveste, jeg nogensinde har læst.....Den kan næsten ikke beskrives, den skal læses - og kun et sted, hvor man må grine højt!

Kim Novak badede aldrig ved Genesaret af Håkan Nesser.
Erik fortæller underfundigt om dén sommer, hvor Det Rædselsfulde gjorde ham voksen som 14-årig: moderens sygdom, broderens kærlighedshistorie og deres fælles ophold med vennen Edmund i hytten ved søen, hvor ...
I virkeligheden vil jeg anbefale det meste Håkan Nesser har skrevet! Han er fantastisk til at skrive historier, hvor der egentlig ikke sker så meget handlingsmæssigt, men alligevel lever man sig ind i historierne og deres figurer.

Menneskehavn af John Ajvide Lindqvist.
6-årige Maja forsvinder sporløst, og familien går i opløsning. Hendes far, Anders vender tilbage til skærgårdsøen for at lede efter sandheden. Øen gemmer på flere historier om andre forsvundne, og snart viser dæmonerne sig - både de indre og de ydre.
"Skrækroman", står der på omslaget af denne bog, og den handler jo også om noget af det værste, man som forælder kan komme ud for. Helt igennem fascinerende, uhyggelig og foruroligende bog til at ødelægge nattesøvnen, hvis man nu er til den slags...

Ready Player One af Ernest Cline.
Vi er i 2045 og teenagedrengen Wade deltager i spillet Oasis, hvor man kan vinde en enorm pengepræmie. For at vinde, skal man vide alt om 1980'erne.
En helt anden boldgade! Spændende science fiction roman for alle små og store nørder og især underholdende for os, der voksede op i 80'erne og måske har et nostalgisk forhold til periodens popkultur....

Kom ind og se min udstilling og bliv inspireret! :)

Mvh.
Elisabeth

Ingen kommentarer: