lørdag den 13. juli 2013

Bøger du bare MÅ læse i din sommerferie!

Jeg hedder Dorte, jeg er bibliotekar og om 3 uger starter min ferie, SÅ nu begynder jeg ligesom egernet at samle forråd. Det er dog ikke nødder, jeg samler - men BØGER. Sommerferien er den tid på året, hvor jeg nyder at slappe af med de tykke bøger og i løbet af året, er listen med bøger jeg VIL læse blevet lang. For mig er gode sommerbøger = historiske romaner, om det så er England eller Danmark eller Australien, og om det er vikingetid eller 1800-tallet, det er ligemeget - bare det er spændende.

Og har man det ligesom mig, så har jeg nogle gode tykke sommerbøger, som jeg kan anbefale. Eller er man ikke til tykke bøger, fordi de er tunge at ligge med i hængekøjen, så er der også flere serier, der er god sommerunderholdning.


Tykke bøger

Den tyske forfatter Charlotte Link har skrevet to pragteksemplarer af tykke sommerbøger. Søstrenes hus : Et yngre tysk advokatpar med knas i ægteskabet skal tilbringe 2 ugers ferie på et ensomt beliggende landsted i Yorkshire. Dagen efter ankomsten sner de inde, i huset finder den unge kvinde et manuskript, der beretter husets tidligere ejer. Og vi får nu historien om kvinders rolle i det britiske klassedelte samfund med start i 1910, parallelt med historien om Barbara og Ralphs vanskeligheder. Rosendyrkerne : På kanaløen Guernsey opstår et varmt venskab mellem den unge Frances og den gamle rosengartner Beatrice. De er omgivet af en flok besynderlige mennesker, og venskabet får Beatrice til at lukke op for ubehagelige begivenheder fra krigens tid.

Engelske Lesley Pearse har også begået to fantastiske fortællinger. Husk mig : I 1786 sendes Mary Broad som straffefange fra England til Australien. Hun er klog, modig og hjælpsom og får brug for alle sine egenskaber, da hun skal overleve de umenneskelige og slavelignende forhold i kolonien. Hemmeligheder : Lige inden den 2. verdenskrig kommer den unge Adele på børnehjem. Hun flygter til sin bedstemor, og forelsker sig senere, men krigen forhindrer hendes lykke. Heldigvis griber skæbnen ind, så fremtiden ser lys ud.

Serier

Engelske Bernard Cornwell har skrevet nogle rigtig spændende historiske serier om fx Kong Arthur eller serien om den saksiske høvdingesøn Uhtred.

Og har man ikke læst svenske Jan Guillous serie om tempelridderen Arn, så er det en rigtig god serie til sommerferien.

Der er også masser af  gode danske serier, men mine favoritter er bl.a. John Nehms serie om storbonden Mads Klausen og Villy Damstrups serie "Tvivleren" om den unge lærerinde Olga, der kommer til en jysk landsbyskole i 1924, og gifter sig med en gårdmandssøn.

Er du ved at samle forråd, så besøg første sal og se vores udstilling med rigtig gode sommerbøger. Der er historiske romaner, krimier, sjove bøger = masser af gode bøger, som varmt kan anbefales til ferien.

God læsesommer - fra Dorte






Ingen kommentarer: