onsdag den 8. maj 2013

Annettes bogreol



 

Jeg benytter www.minbogdinbog.dk og synes det er et glimrende værktøj til netop at huske, hvad man har læst. Jeg synes sitet er brugervenligt og nemt at søge i, men jeg mangler inspiration til at finde bøger, jeg har læst - og vil læse.

Minbogdinbog præsenterer mig for profiler, der ligner min egen, eller, som indeholder titler jeg også har læst. Dog er jeg blevet skuffet over, at de andres bogreoler, er et sammensurium af fagbøger, børnebøger og romaner- og dermed har jeg svært ved at finde inspiration til fx skønlitteratur.

Men det gode ved hjemmesiden er, at jeg til enhver tid kan finde læste bøger frem. Og hvis jeg hører eller læser om en bog, jeg godt kunne tænke mig at læse på et senere tidspunkt, kan tilføje den, så jeg husker den. Samtidig kan jeg også give bøgerne få eller mange stjerner, alt efter hvor gode de er.

For tiden læser jeg ”Profeterne i evighedsfjorden” af Kim Leine, og den kan varmt anbefales. Bogen er prisbelønnet og jeg forstår godt hvorfor, da den både har gode iagttagelser af Kbh. i 1700-tallet, Grønland og gode personbeskrivelser. Jeg er i det hele taget meget begejstret for Kim Leines romaner, som er meget barske, men printer sig ind i hukommelsen.

Derudover kan jeg godt lide humoristiske bøger, som fx den norske forfatter Erlend Loe, som i bogen ” Stille dage i Mixing Park” (autooversæt af Garmisch Partenkirschen) skriver om et par, der tager på weekendtur til Berlin. Konen er tysklærer og meget fascineret af det germanske, mens manden hader alt det tyske, hvilket bogen skildret meget humoristisk.

Og så holder jeg af danske forfattere som Helle Helle, Ida Jessen, Katrine Marie Guldager samt bøger, hvor man også får indblik i ny kultur, miljøbeskriver som fx i "Drageløberen" eller "Bag det evigt smukke", som beskriver livet fra en indisk ghetto.

Og så kaster jeg mig over højtlæsningsbøgerne til mine drenge. Engang imellem er der bøger, jeg synes er pragtfulde til voksne også.  For kort tid siden læste jeg ”Allan, den menneskelige antenne skrevet af Peter Frödin og Line Knutzon : Bogen handler om en dreng, der i en sommerferie holder ferie med en nabo, som er fascineret af uforer. Og projektet bliver så at få kontakt med en UFO! Bogen er vældig humoristisk og kan læses på få timer. Det er den første bog Peter Frödin har skrevet, og jeg håber han fortsætter!

 
 
 
 

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Jeg bruger i stedet http://www.goodreads.com, da jeg læser en del på engelsk, og i starten havde svært ved at finde de bøger jeg havde læst på Dinbogminbog. Der er jo mange flere brugere på Goodreads, og derfor mange flere profiler, tema-lister og anmeldelser at trække på, og derfor synes jeg det er nemt at finde inspiration. Der er også grupper, hvor man kan finde ligesindede, hvis man har set sig varm på en bestemt genre eller forfatterskab. :) Der findes også en Goodreads app til smartphone, hvor man nemt kan opdatere sin profil.

Mvh.
Elisabeth
Sorø Bibliotek