onsdag den 16. april 2008

Verdens Bogdag

Verdens Bogdag 23. april er indstiftet af UNESCO i 1995 som bogens og ophavsrettens dag. Markeringen af dagen er siden blevet en tradition i lande over hele verden.

Verdens Bogdag bygger på en mangeårig tradition i den katalonske del af Spanien. Her fejrer man dagen ved at give en bog og en rose til den, man holder af.

På Sorø Bibliotek havde vi lavet udstillingen Bøger fra alle hjørner af verden med bøger frem fra andre lande end de man oftest læser om. Bøger fra Øst- og Sydeuropa, men også mere eksotiske egne i fx Asien, Afrika eller Sydamerika.

Besøg hjemmesiden for Verdens Bogdag.

Læs om World Book and Copyright Day på UNESCOs hjemmeside (på engelsk).

Fortæl gerne om dine egne erfaringer med litteratur fra alle hjørner af verden.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Jeg læser nok primært nordiske romaner og romaner fra engelsktalende lande, men det er ganske spændende at prøve noget helt andet engang imellem.

Jeg har bla. læst et par stykker af den japanske forfatter Haruki Murakami, hvis forfatterskab jeg varmt vil anbefale.

Han slog igennem med romanen "Trækopfuglens Krønike", men jeg har siden også læst "Sputnik min elskede" og "Sønden for grænsen og vesten for solen", som begge er fremragende og uhyre fascinerende beretninger.

Læs mere om bøgerne og se om de er hjemme i Sorø
her


Mvh.
Elisabeth, voksenbiblioteket, Sorø