mandag den 22. april 2013

Dortes bogreol - sådan husker du bøgerne

Mit navn er Dorte, jeg er bibliotekar, og jeg er bogelsker. I mit arbejde bliver jeg tit spurgt: "Kan du anbefale en god bog?" OG så opstår problemet. Jeg har læst masser af bøger, men det er de samme 10 bøger, jeg husker, når jeg skal anbefale en god bog.
Og når man skal lave en udstilling med ens bedste læseoplevelser, så kommer de små grå på arbejde. Hvordan husker man de bøger, man har læst, og de bøger man vil læse? Og hvordan husker man, om den var ok eller god eller virkelig dårlig. Jo hjælpen er nær!

For nogle år tilbage lavede en af mine kolleger på biblioteket en udstilling om hjemmesiden www.minbogdinbog.dk OG denne side har været en stor hjælp for mig. På denne side kan man lave sin egen bogsamling = profil, og man kan finde inspiration ved at se, hvad andre læser.

Så når mine 10 favoritter er lånt ud, så logger jeg mig ind på min bogsamling, ser listen med bøger-jeg-har-læst, og når jeg ser forsiderne, kan jeg huske bøgerne, og hvad jeg syntes om dem. Men jeg bruger også min bogsamling til at gemme gode læsetips fra andre, så når jeg selv skal have en god bog = ser jeg , hvad står der på min liste af bøger-jeg-vil-læse.

Så jeg vil varmt anbefale andre glemsomme læsere, at besøge siden /www.minbogdinbog.dk og oprette en profil.




Ingen kommentarer: