onsdag den 9. december 2009

Lisbeths 5 hurtige om bøger














Hej! Jeg hedder Lisbeth og er 24 år gammel. Jeg har en søn på 2 år, som elsker bøger lige så meget som hans mor gør. Jeg blev færdiguddannet som bibliotekar i januar 2009, og har siden august arbejdet i et barselsvikariat på Sorø Bibliotek. I min fritid går jeg til konkurrenceskydning med riffel og når vejret er til det, tager jeg ud og dykker.

Hvad læser du lige nu?
Lige nu er jeg i gang med "Det gyldne kompas" af Phillip Pullman, og jeg regner da stærkt med at fortsætte med "Skyggernes kniv" og "Ravkikkerten", men ofte kan jeg sagtens læse mere end en enkelt bog ad gangen.

Hvilken bog har betydet mest for dig?
Det er svært at sige. Jeg har læst så ufattelig mange bøger. Den børnebog der har betydet mest må næsten være "Strudsen Rasmus", den er så sød og sørgelig på samme tid, at man ikke kan andet end at holde af den. Af de bøger jeg har læst senere hen, er det nok Josefine Ottesens historie om Mira "Dæmonernes hvisken", "Dronningens Tåre" og "Krystalhjertet". I det hele taget er Josefine Ottesens bøger helt fantastiske.

Hvad har været din største læseoplevelse det sidste år?
Det må nok være de tre bøger om Mira som jeg nævnte ovenfor. De beskriver en ung pige med et kæmpe ansvar, som hun ikke selv føler at hun kan stå med, og Ottesen beskriver hvordan Mira langsomt, men sikkert, vokser med opgaven og til sidst indser, at hun har haft styrken i sig hele tiden. Alle unge piger burde læse den trilogi!

Er der en bog/genre du ikke bryder dig om?
Der er ikke nogen genre jeg som sådan vælger fra, men jeg foretrækker fantasy eller lignende genrer. Det vigtigste for mig er at bogen er godt skrevet, hvilket er grunden til at jeg aldrig kommer igennem Tusmørke.

Ingen kommentarer: