fredag den 14. november 2008

Uffes 5 hurtige om læsning og musik

Jeg hedder Uffe Larsen og er p.t. ansat ved Sorø Bibliotek i job med løntilskud i 6 mdr. Jeg arbejder i voksenudlånet samt registrerer en gammel bogsamling.

Jeg bor i Vigersted ved Ringsted. I min fritid spiller jeg bl.a amatørteater i ”Vigersteddilettanten”. Desuden holder jeg meget af at synge, og jeg synger i et gregoriansk herrekor ved Sct. Bendts Kirke i Ringsted. Koret har i år udgivet sin CD nr. 2 med gregoriansk korsang.

Hvad hører du lige nu?

Jeg holder meget af skotsk og irsk folkemusik samt folkemusik
I det hele taget. Men ellers er min musiksmag ret bred, og Bob
Dylan, Joan Baez og Creedence Clearwater Revival kan nævnes
blandt mine favoritter. Desuden kan jeg lide at høre Lene Siel
synge danske sange.
Jeg har lige lånt en CD med den skotske gruppe Runrig, som
spiller en blanding af folke- og rockmusik. Desuden skal
jeg d. 21. november til koncert på Kulturcafé Ludvig med
gruppen ”The Islanders”, som spiller god irsk folkemusik –
noget jeg glæder mig meget til!

Hvilken bog har gjort størst indtryk på dig?

Jeg er meget historisk interesseret, herunder specielt den
danske middelalderhistorie, hvorfor jeg læser en del fag-
litteratur indenfor dette område.
Jeg læser også gode historiske romaner om denne periode i
Danmarkshistorien, hvor der er nok af dramatiske hændel-
ser at beskrive.
Bl.a. er der en spændende serie om adelsslægten ”Dane”,
Som følges igennem 1.000 år. Maria Helleberg har skre-
vet ”Den hellige Knud”, som er den første bog i serien.
Også Ebbe Kløvedal Reich har skrevet gode historiske
romaner, og jeg blev meget fascineret af ”Festen for
Cæcilie”, som handler om mordet på Kong Erik Klipping
i Finderup Lade i 1286.

Hvilken bog husker du som den første, du læste?

Jeg tror nok, at ”Robinson Crusoe” af Daniel Defoe var
den første bog jeg læste. Den blev i hvert fald læst flere
gange! Det var jo en rigtig ”drengebog”, som man jo
skulle læse dengang.

Hvad hører/læser du aldrig?

Jeg hører aldrig tekno og heavy metal, som ikke siger mig noget.
Tidligere læste jeg en del science fiction, men blev på et tidspunkt
”mættet” af det, ligesom jeg også sjældent læser meget ”smalle”
bøger.

Hvad glæder du dig til at læse?

Jeg læser gerne biografier, specielt politiske, og glæder mig derfor
til at komme i gang med Bill Clintons selvbiografi, ”Mit liv”, som
er en tyk sag! Han er jo en præsident, som efter min mening, har
betydet meget for verden i positiv forstand.
Desuden vil jeg fremhæve Nelson Mandelas ”Vejen til frihed”,
Som fortæller om hans lange kamp imod Apartheid i Sydafrika.

Ingen kommentarer: